Látod ott fenn azt a sok nyelvet? A Global Voices történeteit ezekre a nyelvekre fordítjuk le, hogy mások számára is elérhetővé tegyük a civil média híreit a világon.

Szerbia miniszterelnöke korrupciót leleplező cikk miatt sározza be az oknyomozó újságírókat

Serbia's PM Aleksandar Vučić giving a speech at a panel discussion in Berlin with German Foreign Minister Frank-Walter Steinmeier, where both spoke  about the "Restart to Brussels - Serbia on the path to the EU", with members of the Serbian cabinet and German Economics. Photo by Theo Schneider, copyright Demotix, June 30, 2014, Berlin, Germany.

Aleksandar Vučić szerb miniszterelnök egy német külügyminiszterrel közös berlini kerekasztalon, ahol a szerb európai uniós csatlakozásról tárgyaltak a szerb kabinet képviselői és német gazdasági szakértők részvételével. Fotó: Theo Schneider, copyright Demotix, June 30, 2014.

Szerbiában január eleje óta zsongnak a közösségi oldalak, Aleksandar Vučić miniszterelnök ekkor mért újabb nyilvános csapást az ország már egyébként is nyomás alatt tartott oknyomozó újságíróira.

Amikor egy január 9-i sajtótájékoztatón egy nemrégiben megjelent oknyomozó cikkről kérdezték, amely korrupció és (egyéb) rendellenességek jeleire mutat rá nagyszabású, állami finanszírozású projektekben, Vučić hazugnak nevezte az oknyomozó újságírókat, EU-tisztviselőket pedig azzal vádolt, hogy lefizetnek bizonyos újságírókat a szerb kormány lejáratásáért.

A kérdéses oknyomozó írást a Balkáni Oknyomozó Újságírói Hálózat (BIRN) a Szerb Oknyomozó Újságíró Központtal (CINS) együttműködve hozta nyilvánosságra „A média szabadságának erősítése Szerbiában” elnevezésű projekt keretében. A projektet az Európai Unió és az amerikai Nemzeti Alapítvány a Demokráciért (NED) támogatta, mely tényt a cikkel együtt megjelent rövid nyilatkozatban tették közzé.  

A BIRN és az Európai Bizottság szóvivői is cáfolták a miniszterelnök állításait. Az EB szóvívője, Maja Kocijanić emlékeztette rá a közvéleményt, hogy „a támogatottak teljes szerkesztői szabadságot élveznek”, és kijelentette, hogy ennek megfelelően „a kormányoknak készen kellene állniuk arra, hogy a hasonló kritikákra építő és átlátható módon reagáljanak, ahelyett, hogy megpróbálják elfojtani ezeket”.

Az írás lehetséges korrupciós bizonyítékokra, és számos rendellenességre mutatott rá egy állami finanszírozású projekt beszerzési- és kivitelezési eljárásában. A projekt során vizet szivattyúztak, és kárelhárítást végeztek az ország egyik fő energiaforrásánál, a Tamnava-West Field szénbányában, miután azt a balkáni országokat sújtó, 2014 májusi árvizek használhatatlanná tették.

A BIRN 2015 januárjának első napjaiban közölte a cikket, alig pár nappal azután, hogy Vučić miniszterelnök nagyszabású átadó ünnepséget tartott az újranyitott Tamnava-szénbányában. 2014. december 26-án sikeresnek nevezte a feújítási projektet, pedig a kérdéses akna csak korlátozott kapacitással működik, és a felújítási munkálatok még ma is tartanak.

A sajtótájékoztatón Vučić a BIRN újságírói hitelességének ment neki:

“Jel’ to rekao BIRN? Aha, kažite to važno je da ljudi znaju ko su. To su ljudi koji su lagali oko Er Srbije. To su oni koji su dobili pare od gospodina Devenporta i Evropske unije da govore nešto protiv Vlade Srbije. E tim lažovima recite da su opet lagali! To je sve što imam da vam kažem

A BIRN ezt mondta? Ó, hadd mondják, fontos, hogy az emberek tudják, kik voltak azok. Ők azok, akik hazudtak az Air Serbiával kapcsolatban. Ők azok, akik pénzt kaptak Mr. Davenporttól [az Európai Unió szerbiai delegációjának vezetőjétől, a ford.] és az EU-tól, hogy a szerb kormány ellen szóljanak. Nos, mondják meg azoknak a hazugoknak, hogy ismét hazudtak! Mindössze ennyit kell önöknek mondanom.

Pár hónappal korábban, 2014. augusztusában Vučić megkérdőjelezte a BIRN szándékait egy, a bánya ügyétől eltérő nyomozásban, amely a szerb kormány és az egyesült arab emírségekbeli Etihad Airlines között létrejött szerződéstervezetet vizsgálta. A szerződés a volt jugoszláv nemzeti légitársaság, a JAT Airways egy részének Etihad általi megvásárlásáról, és ezzel együtt az új szerb nemzeti légitársaság, az Air Serbia megalakításáról szóltak. Miután megjelent a BIRN elemzése a tervezetről, Vučić az aláírt szerződések bizonyos részeit egy sajtótájékoztatón hozta nyilvánosságra, és bírálta az újságírókat, mert nem a helyes verzió volt meg náluk. A BIRN szerint hónapokkal a cikk megjelenése előtt kapcsolatba léptek Vučić-csal, hogy válaszra bírják, de nem vett róluk tudomást.

Barátok vagy ellenségek?

Az oknyomozó riport központi témája – korrupciógyanú és rendellenességek a Tamnava-bányák helyreállításának beszerzése és megvalósítása körül – úgy tűnik egyelőre háttérbe szorult, és a miniszterelnök EU-tisztségviselők iránti attitűdjéről, és a médiával szembeni nyomásgyakorló taktijáról szóló online párbeszéd került a figyelem középpontjába.

A netezők látszólag össze vannak zavarodva a miniszterelnök vádjaitól, miszerint EU-tisztségviselők a szerb kormány ellen vannak. Vučić, a valamikor hajdani szélsőjobboldali politikus, a Szerb Radikális Párt egykori tagja azóta EU-pártiként állítja be magát, aki szereti hangsúlyozni, hogy EU-tisztségviselők támogatták a kormánya reformintézkedéseit, miközben az ország uniós csatlakozásra készül.

Egy szerb tűzoltó és mentőtechnikus, Dušan Zukić ezt twittelte:

Nem értem, ez az EU a kormány ellen van honnan jön, amikor ezek #Vucic barátai? http://t.co/RjUdoY4Nqj via #BIRN

Egy másik szerb twitterező is feltette a kérdést

Ez az EU, amit fizette a #BIRN-t hogy köpjön a #VladaSrbije-re [a szerb kormányra], ugyanaz az EU, ami érti és lelkesen támogatja a #VladaSrbije reformjait, jobban, mint maguk a szerbek?

Néhány felhasználó cáfolatot kért Davenporttól, míg mások észrevették a helyzetben rejlő iróniát, és arra kérték Davenportot, hogy továbbra is támogassa országukban az oknyomozó újságírást:

Mr. @DavenportEUSrb, kérem, továbbra is támogassa a @BIRNSrbija-t és a független oknyomozó újságírást Szerbiában! Köszönöm.

A BIRN és más szerb újságírók voltak már korábban is Vučić és kormánya célpontjai. A legutóbbi vádakra adott válaszként a BIRN igazgatója, Gordana Igrić a következőket nyilatkozta a Global Voices-nak:

A BIRN munkája és finanszírozása mindig átlátható volt, beleértve azokat a finanszírozási forrásokat, melyektől Vučić miniszterelnök úr kormánya szintén elfogad támogatást.

Ez nem egy elszigetelt incidens, hanem egy hosszabb távú kampány része a kormány részéről a BIRN és a szerb oknyomozó újságírók ellen. A BIRN nem fog válaszlépést követelni sem partnerszervezeteitől, sem bárki mástól. Mi csak végezzük tovább a munkánkat.

Reflektorfényben a média szabadsága  

A Szerb Független Újságírók Szövetsége szintén elítélte a miniszterelnök vádjait. A szervezet hivatalos közleménye Vučić kijelentéseit elfogadhatatlannak tartja egy olyan demokratikus társadalomban és államban, amely – ahogy maga Aleksandar Vučić gyakorta állítja – szeretne az Európai Unió tagjává válni.

Kis független online médiumok a miniszterelnök nyilatkozata után elkezdték újra közölni a BIRN tényfeltáró cikkét a szénbánya-projekt ügyében. A Južne Vesti (Déli Hírek) független híroldal volt azok egyike, akik a hosszú BIRN-cikk egy részét újraközölték „A bányaakna és a költségvetés kiszivattyúzása” címmel. A híroldal egy cím alatti megjegyzésben magyarázza el, hogy bár normális esetben csak szorosan a déli országrészhez köthető témákat publikálnak, „a szerb média általános cenzúrája arra késztet minket, hogy rendkívüli lépéseket tegyünk”.

Az ország főbb médiaorgánumai kezdetben nem tudósítottak a BIRN nyomozásáról, de a Vučić nyilatkozatát követő napokban és hetekben kormánypárti lapok mindennel vádolták őket kémkedéstől és „forradalomra való uszítástól” kezdve olyan szexuális utalásokig, miszerint Szerbiában tartózkodó nemzetközi hivatalos személyekkel szűrték össze a levet. A BIRN azóta elkezdte vezetni a nyilvános támadásokat „A BIRN elleni támadások kronológiája” nevezetű idővonalon.

BIRN Regional Network Director Gordana Igrić at a panel titled "Media in Serbia at a Crossroads", July 2011. Photo courtesy of Media Center Belgrade, used with permission.

A BIRN regionális hálózatának igazgatója, Gordana Igrić a “Válaszút előtt a szerb média” című panelbeszélgetésen, 2011. júliusában. Fotó: Media Center Belgrade.

Az E-novine, egy online hír- és véleményoldal egy sor szexista, bántó megjegyzést tett Gordana Igrić-re, a BIRN igazgatójára, a szerbiai EU-delegációt vezető Michael Davenport rúdtáncosának nevezve őt. Egy január 27-i E-novine cikk teljes egészében Igrić-re fókuszál, a címe „Az angol beteg”, és a BIRN igazgatóját könnyűvérű festett szőkeként mutatja be, aki pénzért bármire hajlandó. A cikk a BIRN oknyomozó riportjának említéséről teljesen megfeledkezik. A szignó nélküli írás ezzel kezdődik:

Ako se neko usudi da piše o Balkanskoj istraživačkoj mreži palanačkih intriga pod moćnom zaštitom Delegacije EU u Srbiji, onda su to, po Devenportovim evroskeptičnim kriterijumima, napadi na BIRN koji eskaliraju do ataka na direktorku i urednicu Gordanu Igrić. Kada, međutim, istraživačice u mrežastim čarapama pišu o drugima, onda je to istraživačko novinarstvo nepismenih novinara koje zavređuje stotinak hiljada evra godišnje.

Ha bárki írni mer a szerbiai EU-delegáció erőteljes védelmét élvező Balkáni Intrikáló Parasztok Oknyomozó Hálózatáról, akkor az Davenport euroszkeptikus kritériumai szerint a BIRN-t érő támadás, amiből aztán hirtelen az igazgató és szerkesztő, Gordana Igrić elleni támadás lesz. Bezzeg, amikor neccharisnyás oknyomozó újságírók írnak másokról, akkor az írástudatlan újságírók oknyomozó újságírása, és egyből százezer eurós éves támogatást érdemel.

Az E-novinét Petar Luković főszerkesztő vezeti, akit egykor a Slobodan Milošević önkényes rezsimjét kritizáló cikkeiért méltattak, és aki azóta egészen más álláspontot foglal el. 

Szerbiában a hírolvasók és a közösségi média felhasználói, akiknek nagyon kevés hozzáférése volt a BIRN-médiaháborút elindító oknyomozó írásához, az első naptól fogva össze voltak zavarodva azt illetően, mi az elsődleges probléma. Miloš Subotić, egy kosovska mitrovicai ügyvéd Vučić nyilatkozatára, és a fősodratú szerb médiának a BIRN-nel és a CINS-szel szembeni részvétlenségére utalva a következő twittelte:

Isten mentsen a szerb szolidarítástól. Mindenki Charlie, senki sem #BIRN? Nem kell fegyverrel rontanod egy szerkesztőségi szobába, hogy elhallgattass valakit! #Vucic #cenzura

— Milos Subotic (@miki028s) January 10, 2015

1 hozzászólás

Csatlakozz a társalgáshoz

Szerzők, kérünk, hogy bejelentkezés »

Szabályok

  • A hozzászólásokat moderáljuk. Ne küldd el a hozzászólásodat egynél többször, mert azt hiheti a gép, hogy spam.
  • Tiszteld a többi kommentelőt. A gyűlöletbeszédet, obszcenitást és személyes sértéseket tartalmazó hozzászólásokat nem publikáljuk.