Látod ott fenn azt a sok nyelvet? A Global Voices történeteit ezekre a nyelvekre fordítjuk le, hogy mások számára is elérhetővé tegyük a civil média híreit a világon.

Megszüntették az iráni hetilapot, ami kritizálta a nukleáris megállapodást

Iranian media run the words "shut down" across a cover page of 9 Dey newspaper. Image publish for reuse on banifilm.ir.

A 9 Dey címlapján az iráni média „megszüntetve” felirata áll. A képet további felhasználásra a banifilm.ir tette közzé.

Az iráni médiafelügyelet megszüntette a keményvonalas 9 Dey hírportált, mert a lap kritikus hangvételű írást közölt a július 13-án Irán és a P5+1 országok által aláírt nukleáris egyezményről.

Irán megszünteti a keményvonalas konzervatív hetilapot, mert az kritizálta a nukleáris egyezményt pic.twitter.com/dMKJKKAcuK

A lapot néhány héttel azután szüntették meg, hogy a művelődési és iszlám iránymutatási minisztérium meghatározott egy cenzori irányelvet az iráni újságírók számára arról, hogy hogyan is tálalják az egyezményt. Az IranWire interjújában Manszureh Faraháni a következőképp jellemezte a rendeletet:

In the directive, journalists are forbidden from publishing any articles that suggest rifts among “high-ranking authorities in Iran” — referring to President Rouhani’s administration and the Supreme Leader Ayatollah Khamenei and his closest allies. In addition, journalists have been told to not report on anything that “indoctrinates” the public into believing that the nuclear deal goes “against the nation, Islam, or revolutionary values and ideals;” they have also been instructed not to report anything that might “polarize society”.

Az irányelv szerint az újságíróknak tilos olyan cikkeket lehozniuk, amik azt sugallják, hogy a „magas beosztású iráni vezetők” közt széthúzás lenne – utalva ezzel Rouhání elnök adminisztrációjára és Khámeneí ajatollah Legfelsőbb Vezetőre és az ő szövetségeseire. Továbbá figyelmeztették az újságírókat, hogy ne írjanak olyan dolgokról, amik azt sugallhatják az állampolgároknak, hogy a nukleáris egyezmény „szembemegy az állammal, az Iszlámmal és a forradalmi értékekkel és nézetekkel”. Olyan dolgokról sem szabad írni, ami „megoszthatná a társadalmat”.

Az irányelv arra is utalt, hogy az olyan publikációk, melyek nem felelnek meg az utasításnak, 2 hónapos bezárással is büntethetők. Beszámolók szerint olyan más keményvonalas hírportálok is kaptak figyelmeztetést, mint a Kejhán.

Irán médiafelügyeleti tanácsa felfüggeszti a keményvonalas hetilap működését az iráni egyezmény kritizálása miatt, és figyelmezteti a Keyhánt is, a szintén keményvonalas napilapot.

Irán sajtófelügyeleti tanácsának hét tagja van, köztük az iráni bíróság, a parlament, a legfelsőbb kulturális forradalom tanácsa, a komi papnevelde és a kulturális és tudományügyi minisztériumok. A tanács már 2014 áprilisában is betiltotta egyszer a 9 Dey-t, akkor azért, mert az „rágalmazó” cikkeket hozott le az elnökről és a nukleáris tárgyalásokról.

A 9 Dey egy radikális jobboldali média Iránban, melynek Hamid Raszaei a tulajdonosa, egy magas rangú pap, aki a teheráni parlamentnek is tagja.

9 Dey név a perzsa idő szerinti december 30-át jelöli, mely annak a 2009-es eseménynek az évfordulója, amikor a Zöld Mozgalom ellenzéki tüntetésére válaszként a kormánypártiak is az utcára vonultak.

1 hozzászólás

Csatlakozz a társalgáshoz

Szerzők, kérünk, hogy bejelentkezés »

Szabályok

  • A hozzászólásokat moderáljuk. Ne küldd el a hozzászólásodat egynél többször, mert azt hiheti a gép, hogy spam.
  • Tiszteld a többi kommentelőt. A gyűlöletbeszédet, obszcenitást és személyes sértéseket tartalmazó hozzászólásokat nem publikáljuk.