Látod ott fenn azt a sok nyelvet? A Global Voices történeteit ezekre a nyelvekre fordítjuk le, hogy mások számára is elérhetővé tegyük a civil média híreit a világon.

Az orosz állami tévéből írták át az MH17-ről szóló Wikipédia-bejegyzést

The war in Ukraine moves to Wikipedia. Images mixed by author.

Az ukrajnai háború immár a Wikipédián is tombol. A montázst az szerző készítette.

A Kelet-Ukrajnában történt légikatasztrófát követően, amely csaknem 300 ember életét követelte, rögtön megindultak a találgatások arról, hogy vajon ki lőtte le az MH17-es járatot. Ukrán és orosz vezetők, valamint a donyecki szeparatisták mind a másikra hárítják a felelősséget. Kijevben, Porosenko elnök a keleti felkelőket vádolta, és Ororszországot kritizálta, amiért az destabilizálta az országhatárt. Moszkvában Vlagyimir Putyin azt állítja, hogy Kijev felel azért, ami Ukrajnában történt. Donyeck önjelölt elnöke pedig mindenféle szerepet tagad a maláj gép tragédiájával kapcsolatban, szerinte csakis az ukrán légierő lehetett az elkövető.

Cseppet sem meglepő, hogy a vádaskodás a Wikipédiára vándorolt, ahová a szerkesztők igyekeznek menteni a történtekkel kapcsolatos különböző meggyőződéseiket. Július 18-án reggel az orosz nyelvű Wikipédia polgári repülőgép-balesetekkel foglalkozó cikke okozott vitát. Egy kijevi IP-címmel rendelkező felhasználó megváltoztatta az MH17 gépről szóló bejegyzést, azt jelezve, hogy a repülő tragédiáját okozó lövést „az önjelölt Donyecki Népköztársaság terroristái adták le, az Oroszországi Föderáció által szolgáltatott Buk-rakétákat használva”. Még ugyanabban az órában valaki egy moszkvai IP-címről az előző szöveget a következő mondatra cserélte: „A repülőgépet ukrán katonák lőtték le”.

Egy Twitter-robotnak hála, amely le tudja nyomozni az olyan anonim szerkesztéseket a Wikipédián, amelyek az orosz kormány IP-címeiről érkeznek, tudjuk, hogy a második változtatás az MH17 repülőről szóló cikkben egy VGTRK számítógépről érkezett, vagyis az Összoroszországi Állami Televíziós és Rádió Vállalattól.

A polgári repülőgép-balesetekkel foglalkozó Wikipédia-cikket megváltoztatta a VGTRK.

A VGTRK Dmitri Kisselev vezetése alatt áll, a férfit nem hivatalosan a Kreml főpropagandistájaként tartják számon, emellett azt is tudni róla, hogy éles kritikusa a kijevi és a washingtoni kormányoknak. A Krím-félszigeti válság alatt azzal kérkedett a televízióban, hogy Oroszország „az egyetlen ország, amely képes az USA-t radioaktív porrá változtatni”. Júniusban két VGTRK-s újságírót öltek meg Luhanszk közelében: aknavetők tüzébe kerültek miközben helyi felkelőket kísértek. A lövéseket leadó helikopter pilótáját, Nadia Savcsenkót Ukrajnában szeparatisták fogták el, majd egy voronyezsi fogházba szállították, ahol az újságírók halálát okozó támadásban való részvétel vádjával tartják fogva.

A Twitter felhasználói fiók, a @RuGovEdits, amely leleplezte a VGTRK Wikipédiás húzását, most új fiókot hozott létre @CongressEdits néven, és az Egyesült Államok Kongresszusa IP-címeiről érkező Wikipédia-szerkesztéseket követi nyomon. A szoftvert, amelyet a CongressEdits használ, Ed Summers fejlesztette ki: nyílt forráskódú és könnyen konfigurálható az anonim szerkesztések lenyomozására, bárhol is legyen az adott IP-cím.

1 hozzászólás

Csatlakozz a társalgáshoz

Szerzők, kérünk, hogy bejelentkezés »

Szabályok

  • A hozzászólásokat moderáljuk. Ne küldd el a hozzászólásodat egynél többször, mert azt hiheti a gép, hogy spam.
  • Tiszteld a többi kommentelőt. A gyűlöletbeszédet, obszcenitást és személyes sértéseket tartalmazó hozzászólásokat nem publikáljuk.