Látod ott fenn azt a sok nyelvet? A Global Voices történeteit ezekre a nyelvekre fordítjuk le, hogy mások számára is elérhetővé tegyük a civil média híreit a világon.

Külföldi támogatása miatt rendelték el egy híroldal bezárását a Fülöp-szigeteki hatóságok

Katonák szelfiznek a Fülöp-szigeteki elnökkel, Rodrigo Dutertével egy mindanaói katonai táborban. A fotót a Fülöp-szigetek kormányának Facebook-oldaláról vettük át.

A Fülöp-szigeteki kormány úgy döntött, hogy bezáratja a Rappler híroldalt miután az Értékpapír és Tőzsdebizottság (SEC) visszavonta a cég üzleti tevékenységre kiadott engedélyét.

A január 11-i döntés szerint a Rappler megsértette a tömegmédiumok külföldi tőkearányának korlátozásáról szóló alaptörvényt azzal, hogy az Omidyar Hálózattól fogadott el támogatást. A hálózatot Pierre Omidyar, az eBay alapítója hozta létre. (Hasonlóan a Soros György által alapított Nyílt Társadalom Alapítványhoz, a szervezet célja, hogy támogatásokon keresztül segítse a civil társadalom fejlődését – a ford.)

A Fülöp-szigetek alkotmánya a tömegmédiumok tulajdonosi körét helyi cégekre és az ország állampolgáraira korlátozza, de nem tiltja, hogy külföldi alapítványoktól fogadjanak el pénzbeni adományt.

A Rappler száz százalékban Fülöp-szigeteki tulajdonban és irányítás alatt van, helyileg is ott működik. A működése fenntartásához letéti igazolásokat, vagyis olyan befektetési eszközöket használ, amelyek lehetővé teszik, hogy a külföldi partnereknek is lehessen üzleti érdeke a cégben.

A közösségi médiafigyeléssel is foglalkozó független híroldalt gyakran támadják az elnök netes követői a kormányt kritizáló cikkei miatt.

.@jnery_newsstand: „Ha a visszavonás érvényben marad, akkor a Rapplert tulajdonképpen bezáratják, és ez lesz az első alkalom, hogy egy újságírószervezetet kormányzati döntés alapján állítanak le azóta, hogy Ferdinand Marcos diktátor statáriumot vezetett be 1972-ben.” #Newsstand https://t.co/539n3hUZEu

— Inquirer Opinion (@Inq_Opinion) 2018. január 15.

Az elnök maga célzott arra 2017 júliusi évértékelő beszédében, hogy a Rappler teljes mértékben amerikai tulajdonban áll, annak ellenére, hogy a Rappler Fülöp-szigeteki állampolgárok és cégek tulajdona és ők is működtetik.

A cégtulajdon legnagyobb részével, összesen 91 százalékkal a cég elnöke, Maria Ressa és Benjamin So magánbefektető (mindketten Fülöp-szigeteki állampolgárok), valamint két médiacsoport, a Dolphin Fire és a Hatchd (mindkettő Fülöp-szigeteki székhelyű cég) rendelkeznek.

A Rappler elleni fellépést Jose Calida főügyész provokálta ki, Harry Roque, az elnök szóvivője pedig tagadta, hogy az Értékpapír és Tőzsdebizottság döntése a sajtószabadság elleni támadás lenne, hiszen csupán érvényesítette azt az alkotmányos felhatalmazást, amely tiltja a külföldi tulajdonlást a médiában. Duterte elnök álhíroldalnak nevezte a Rapplert egy nappal azután, hogy a bizottság visszavonta a cég bejegyzését.

A Rappler vitatja a bizottság vádjait, szerintük a döntés egyértelmű támadás egy olyan cég ellen, amely átláthatóan működik és megfelel az Értékpapír és Tőzsdebizottság előírásainak és szabályozásainak.

A szerkesztőség kijelentette, hogy mindent megtesz azért, hogy szembeszálljon a döntéssel és arra kérték olvasóikat, hogy védjék meg a sajtószabadságot:

Nem csak az összes rendelkezésünkre álló jogi eszközzel fogunk ellenállni, hanem harcba is szállunk azért, hogy folytathassuk az újságírást és védjük a jogotokat ahhoz, hogy egy olyan független felületen keresztül hallassátok a hangotok, mint a Rappler.

Mi kitartunk.

Fogjunk Össze A Demokráciáért És A Becsületességért (LODI) művészekből és médiában dolgozókból álló szervezet szerint a lépés a helyzet fokozódását jelenti, melyet a Rappler szerkesztősége és újságírói elleni, Duterte követői által elkövetett támadások előzték meg:

Ki lesz a következő, Elnök úr? Az ABS-CBN? A kommunistának bélyegzett közösségi újságírók? A művészek, akik felhívják a figyelmet a drogok elleni véres harcra?

Az ABS-CBN az egyik legnagyobb Fülöp-szigeteki televízióhálózat, közvetítési jogának meghosszabbítását épp most tárgyalja a Kongresszus.

Képernyőkép a Rappler oldaláról

A Mozgalom A Zsarnokság Ellen (MAT), egy Duterte drogok elleni háborúját és autoritárius törekvéseit ellenző ernyőszervezet arra figyelmeztet, hogy a kormányzat azokat a médiaorgánumokat vette célba, amelyeket nem tud irányítása alá venni vagy megzsarolni.

Az a kormány, amely több alkotmányos rendelkezést is megsért, beleértve a területi, a fékek és ellensúlyok, a hatalom szétválasztása és az alapvető polgári jogok rendelkezéseit; a Duterte-rezsim nem tud átverni senki azzal, hogy alkotmányosnak nevezi a Rappler elleni fellépést. Dutertének semmi hitele nincs, ha alkotmányosságról van szó.

A közösségi oldalakon is rengetegen kritizálták Duterte kormányának lépését a Rapplerrel szemben, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat Twitterről.

The very same Constitution Duterte craves to mutilate in order to build a dictatorship is now misused for a politically-motivated attack on @rapplerdotcom and press freedom.

Ugyanazt az Alkotmányt, amelyet Duterte megpróbál szétszabdalni, hogy diktatúrát építsen, most arra használják, hogy politikai támadást indítsanak a @rapplerdotcom és a sajtószabadság ellen. #HarcoljADiktatúraEllen #LabanRappler

— Tonyo Cruz (@tonyocruz) 2018. január 15.

Duterte nem tudta irányítás alá vonni az Inquirert. Az Inquirert eladták. Duterte nem tudta irányítás alá vonni a Rapplert. A Rapplert bezáratták. Látni a hasonlóságot? Ki lesz a következő?

— Isla Malasakit (@LivesMatterPH) 2018. január 15.

A Rapplerért, az összes egyetemi kiadványért, amit a katonaság vörösnek bélyegzett, az összes újságíróért, akiket ez a fasiszta kormányzat megölt vagy bebörtönzött: #VéddASajtószabadságot

Nem kell szeretni a Rapplert ahhoz, hogy a bezárását aggasztónak találd. A tény, hogy egy kormánykritikus kiadványt  támadnak, már elég ok ahhoz, hogy feltedd a kérdést, kihez is lojális a kormány: az emberekhez vagy saját magához?

— CarboNATata (@natdabuet) 2018. január 15.

A Rappler minőségi újságírása, különösen a drogháborúról szóló cikkei nagyon sok embert dühítettek a Duterte-rezsimben. Ez egy kiszámítható lépés volt. Felháborító és keménykalapos, de kiszámítható. https://t.co/MLXc0InqSu

— Caloy Conde (@carloshconde) 2018. január 15.

It's not about the money. You just spin it that way. You want to punish and intimidate whoever's critical and doesn't bend on your will. You can call it and spin it however you want. You tried to destroy free press. You will pay. #StandWithRappler

— Owen Tan (@Ropositive) January 16, 2018

Nem a pénzről van szó, csak arra tereltétek a figyelmet. A lényeg, hogy megbüntessetek és megfélemlítsetek mindenkit, aki kritikus és nem enged az akaratotoknak. Mindegy, hogy minek hívjátok és hogyan tálaljátok, el akartátok pusztítani a sajtószabadságot. Meg fogtok fizetni. #ARapplerrelVagyok

— Owen Tan (@Ropositive) 2018. január 16.

A Rappler egyelőre folytatja működését és fellebbez a bizottság döntése ellen a bíróságon.

A szerkesztő megjegyzése: a Global Voices is kapott támogatást az Omidyar Hálózattól.

Indítsd el a beszélgetést!

Szerzők, kérünk, hogy bejelentkezés »

Szabályok

  • A hozzászólásokat moderáljuk. Ne küldd el a hozzászólásodat egynél többször, mert azt hiheti a gép, hogy spam.
  • Tiszteld a többi kommentelőt. A gyűlöletbeszédet, obszcenitást és személyes sértéseket tartalmazó hozzászólásokat nem publikáljuk.